Telefon
Alle dage: 8.00 – 18.00
På bare ét år har FamilieTeknikeren gjort en mærkbar forskel for Københavns ældre – og nu tager de endnu et skridt mod at bekæmpe digital eksklusion.
FamilieTeknikeren fortsætter og udvider samarbejdet med Københavns Kommune om at fremme digital inklusion blandt ældre borgere. Efter et succesfuldt pilotprojekt på tre aktivitetscentre, er det nu besluttet at videreføre og udvide indsatsen, så også kommunens seniorklubber får glæde af de populære IT-caféer.
De ugentlige IT-caféer er blevet populære samlingspunkter, hvor ældre får hjælp til alt fra MitID og e-Boks til smartphones og tablets – og måske vigtigst: De får et sted at føle sig trygge, møde andre og dele erfaringer.
“Sammenfattende vil jeg varmt anbefale FamilieTeknikeren og deres IT-café-ordning. Den har haft en mærkbar positiv effekt på både borgernes trivsel og vores arbejdsdag, og vi ser frem til et fortsat samarbejde, som uden tvivl vil gavne både de enkelte borgere og det samlede kommunale tilbud.”
– Kirsten T. Wester, aktivitetscenterleder
Bag projektet står tre unge mænd, der tidligere arbejdede i teknologibranchen, men som blev frustrerede over, at borgere ofte blev mødt med salgstricks fremfor reel hjælp. De sagde deres jobs op og stiftede FamilieTeknikeren: En virksomhed uden bagtanker, men med et mål om at skabe tryghed, relationer og reel digital hjælp for især ældre danskere. FamilieTeknikeren har på rekordtid sat et solidt aftryk i kampen mod digital ulighed.
“Vi er enormt glade og stolte over den tillid Sundheds- og Omsorgsforvaltningen har vist os. Det bekræfter, at vores indsats gør en reel forskel for ældre københavnere, der ønsker at blive mere trygge og selvhjulpne i den digitale verden.”
– udtaler Alexander Bjerregaard Prager, medstifter og projektleder hos FamilieTeknikeren.
Et andet vigtigt element er forebyggelse af digital svindel. Mange ældre føler sig usikre, når de modtager mistænkelige mails eller opkald – og her giver FamilieTeknikeren både oplæg og personlig sparring. Det gør en konkret forskel for borgernes digitale tryghed og selvtillid.
Med udvidelsen til seniorklubberne, og nye initiativer som ”IT-køreskolen,” hvor deltagere bliver digitalt opkvalificerede, cementerer FamilieTeknikeren sin rolle som en nyskabende aktør i kampen mod digital eksklusion og ensomhed.
“Vi ved, at digital tryghed ikke kun handler om teknik – det handler også om tillid, relationer og fællesskab. Det er netop det, vi bygger vores indsats på,” siger Prager.
“I Sundheds- og Omsorgsforvaltningen arbejder vi målrettet for at fremme trivsel og mindske ulighed i sundhed – også når det gælder digital inklusion. Vi glæder os over samarbejdet med FamilieTeknikeren, hvor unge møder ældre i øjenhøjde og skaber både tryghed og relationer mhp. at blive komfortable med den digitale verden.”
– Ditte Friis, Sundheds- og Omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune
Projektet fortsætter frem til sommeren 2026 og er et led i kommunens strategi for digital inklusion. Udover deres engagement med Københavns Kommune kan man også bestille et hjælpsomt hjemmebesøg af deres dygtige og pædagogiske teknikere.